Privacyverklaring

Laatst herzien 04-04-2022

Fysio Protect houdt, om uw behandeling zo goed mogelijk uit te kunnen voeren een registratie bij van uw medische en persoonlijke gegevens. Om ervoor te zorgen dat er zorgvuldig met deze gegevens omgegaan wordt zijn er bepaalde rechten en plichten aan verbonden. Uiteraard gaat Fysio Protect zorgvuldig met de gegevens om: daarom is naast de bovengenoemde Wet op Persoonsregistraties, een aantal regels vastgelegd in een privacyverklaring welke rekening houdt met nieuwe wetgeving A.V.G. per 25 mei 2018.

Hieronder vindt u een aantal regels zoals deze bij Fysio Protect gehanteerd worden.
● Bij Fysio Protect gaan wij vertrouwelijk om met uw persoonlijke en medische gegevens.
● Uw medische gegevens worden alleen gebruikt voor uw behandeling binnen onze praktijk en eventueel voor overleg met andere medisch specialisten.
● Behalve de fysiotherapeut die u behandelt, heeft ook een beperkt aantal andere personen toegang tot de gegevens die in de registratie zijn opgenomen. Dit zijn bijvoorbeeld de waarnemers, andere fysiotherapeuten in de praktijk, eventuele stagiaires, visiteurs/auditoren en administratieve krachten. Al deze personen hebben een geheimhoudingsplicht en U dient daar vooraf mee akkoord te gaan..
● U heeft het recht om de gegevens die over u zijn vastgelegd in te zien. Indien u meent dat gegevens onjuist zijn vastgelegd kunt u de behandelende fysiotherapeut verzoeken deze te wijzigen.
● Alleen gegevens die te maken hebben met de behandeling worden in het medisch dossier opgeslagen. De inhoud van deze dossiers wordt elektronisch beschermd d.m.v. antivirus- en spyware software en beschermd tegen verlies via backups.
● Papieren verwijzingen worden zorgvuldig gearchiveerd zodat deze niet onbedoeld door derden ingezien kunnen worden.
● De beeldschermen met persoonsgegevens en/of elektronische agenda’s worden middels afgeschermd.
● Medische gegevens van cliënten worden niet aan derden verstrekt, ook niet aan naaste familie. Gegevens worden pas vrijgegeven nadat de cliënt hiervoor toestemming heeft gegeven. Ook na overlijden worden de gegevens niet openbaar gemaakt.
● Indien u van mening bent dat onze praktijk niet op de juiste manier met uw gegevens omgaat, kunt u dit, via de geldende klachtenregeling binnen de praktijk, kenbaar maken of bij de Autoriteit Persoonsgegevens..

WGBO
Wij werken volgens de regels van de Wet Geneeskundige Behandelovereenkomst ( WGBO )

Overzicht regels WGBO:
● Het recht op informatie door de hulpverlener
● Toestemming voor een medische behandeling
● Inzage in het medisch dossier
● Het recht op een tweede mening of second opinion
● Vertegenwoordiging van cliënten die niet zelf kunnen beslissen
● Recht op privacy
________________________________________

BEJEGENING
Voor de omgang met en het behandelen van de cliënten zijn er ook een aantal richtlijnen opgesteld die door de praktijk worden gehanteerd. De officiële richtlijnen zijn op de praktijk beschikbaar.
● De werkwijze voor de behandeling van een cliënt wordt tijdens de behandeling uitgelegd. Hierbij zal worden aangegeven welke handelingen er verricht gaan worden. Als er bezwaren bestaan tegen de handelingen dient de cliënt dit onmiddellijk aan te geven.
● Indien er door bijv. geloofsovertuiging tegen bepaalde handelingen en/of vormen van behandelingen bezwaar bestaat dient de patiënt dit bij de eerste afspraak kenbaar te maken zodat de behandelende fysiotherapeut kan oordelen of de cliënt behandeld kan worden.
● Als een cliënt er bezwaar tegen heeft om door een fysiotherapeut van een andere sekse behandeld te worden dient dit vóór het eerste consult aangegeven te worden.
● De behandeling geschiedt over het algemeen in een afgescheiden ruimte waarin alleen de fysiotherapeut en cliënt aanwezig zijn. Alleen bij groepstherapie zullen meerdere mensen in dezelfde ruimte aanwezig zijn.
● Als er derden (bijv. een stagiaire) bij de behandeling aanwezig zijn, zal vooraf toestemming aan de cliënt gevraagd worden.
● De fysiotherapeut, en eventuele begeleiders, dienen zich tegenover de cliënt respectvol te gedragen en informaliteit, die niet gewenst is, achterwege te laten.
● Persoonlijke privacy wordt gerespecteerd. Cliënten kunnen zich, wanneer zij daar prijs op stellen, afgezonderd uit- en aankleden.
● Als er situaties ontstaan die niet gewenst zijn zal in overleg met cliënt en fysiotherapeut een andere fysiotherapeut ingezet of de behandeling beëindigd worden.
● Besproken onderwerpen met de cliënt blijven vertrouwelijk en zullen niet met derden besproken worden.
● Indien u van mening bent dat de praktijk niet op de juiste manier met uw gegevens omgaat kunt u dit, via de geldende klachtenregeling binnen de praktijk, kenbaar maken.

KLACHTEN
We doen er alles aan om klachten te voorkomen. Maar als u om wat voor reden dan ook on- tevreden bent, laat het ons dan weten. Praat eerst met de betrokkene(n). Er kan sprake zijn van een misverstand en dan zoeken we graag naar een oplossing. Komt u er niet uit, dan kunt u een klacht indienen. In de wachtkamer van onze praktijk vindt u een folder waar de klachtenprocedure duidelijk staat beschreven.
• Mocht u er na een gesprek met de praktijk er niet uitkomen, we zijn aangesloten bij de klachtencommissie van het KNGF.
________________________________________

Behandelingen.
Het eerste bezoek bestaat uit:
● het intakegesprek (anamnese) en bespreken van de door u ingevulde intake lijst.
● het lichamelijk onderzoek
● opstellen van het behandelplan en uw instemming met het voor gestelde behandelplan.

Dit duurt gemiddeld 25 minuten.

Een individuele behandeling bestaat uit:
● informeren
● uit- en aankleden
● daadwerkelijke behandeling, zie praktijkinfo voor mogelijke behandelmethoden.
● afsluiten fysiotherapeutische behandeling(en) c.q. nieuwe afspraak maken.